frktulpan

Direktlänk till inlägg 18 april 2013

Vårtecken

Av frktulpan - 18 april 2013 21:18

April

Aprilväder, vilket innebär sol, blåst, snö, regn om vartannat.

Ovanligt många minusgrader har det varit denna vår vilket inte direkt gett vårkänslor i plånboken.

Men så kommer en dag med lite värme och leenden mellan människor.

Sen kommer ett blåsväder som gör att man letar mattor och annat runt hela trädgården, ja och soptunnorna befinner sig inte där de ska.

I dag var det strilande regn som kom från himlen även om det blev bättre framåt kvällen. 

MEN snön försvinner! Äntligen. Och jovisst, människor i detta gnällbälte känner sig givetvis direkt uppmanade att påpeka att det ev. ska komma snö i helgen. Men se det visade inte Tvärsnytt i alla fall så det tror jag inte på. Och kommer det snö så försvinner den snabbt.

Lera - ett annat vårtecken. Mycket lera blir det. Tjäle i backen gör att vattnet stannar kvar. Backen här ute är skapligt lerig, hästhagarna är vidrigt leriga och grusgropen på skolan är ett paradis för barnen som i dag tog sig ett gyttjebad. Man kan se det på olika vis. Att vilja ta ett gyttjebad är väl en vårkänsla så god som någon.

Det sticker upp en och annan tussilago i dikena och blåsippor lär finnas även om jag itne själv sett några. Mina pelargoner skriker på mig att de vill ha ny jord och ut. De får vänta lite till.


Slutsats: Vi tinar upp, kanske får vi riktiga vårkänslor snart   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frktulpan - 31 december 2020 17:58

För att summera 2020 letade jag rätt på en av mina gamla bloggar, Fröken Tulpan. Den har sovit i 7 år så det finns nog inga gamla läsare kvar och mest skriver jag nog detta för mig själv. 2020 ja, det var året då mycket skulle ske. det skulle bli ett...

Av frktulpan - 14 juli 2013 14:53

I går var jag med syrran och badade, på en strand, vid en liten sjö, skapligt nästgårds. Dottern var till en annan sjö med sina polare och jag var förbjuden att åka till samma. Syrran och jag hade små diskussioner om män och deras attraktionskraft. V...

Av frktulpan - 30 juni 2013 20:52

Årstid Semester Ledighet Allergi Grönska Solsken Regn Gräsklippning Ogräsrensning Plantera om pelargoner Köpa tomatplantor Vattna Ett radioprogram   Om det tänkte jag skriva några rader. I dag pratatde Kristian Gidlund om ...

Av frktulpan - 21 juni 2013 10:48


Jag vill önska alla vänner och andra där ute en fin midsommar. Vare sig det blir stekhet sol, spöregn eller åska. Förmodligen får vi göra som i reklamfilmen för sill, bära bordet fram och tillbaka.   Midsommar är speciellt och så typiskt svenskt....

Av frktulpan - 18 juni 2013 22:28

I dag har jag besökt mitt nya jobb. Jag har varit med på lite framtidsplanering. De tyckte de var förvirrade och jag bara log, oj oj, det var de inte alls. Det var rätt bra ordning och reda men alla fick säga vad de tyckte, i alla fall verkade det så...

Ovido - Quiz & Flashcards