frktulpan

Alla inlägg under november 2011

Av frktulpan - 16 november 2011 09:38

Måste skärpa mig för Frk Tulpan har en massa tankar....varenda natt innan hon slutligen kan somna. När hon väl sovit är tankarna dock som bortblåsta  . Övergår till första person igen va!


Nåja det är bara att försöka komma på nya eftersom jag lovade en klagande läsare att ta mig i kragen och producera några kloka (nåja just det lovade jag inte) tankar. När jag skrev denna rubrik så dök ett alternativ upp och det var "Snart midsommar" och jag vill minnas att det var ett högst deprimerande inlägg. Nu är jag inte så värst deprimerad längre kanske mest för att jag helt enkelt inte hinner. Vara deppad alltså! Tillvaron går rätt fort nu och julen närmar sig med stormsteg.


Julen är skojigast innan tycker jag. Jag älskar julpynt, mysiga glöggkvällar och att shoppa julklappar. Man får liksom bortse från att man snärjt in sig i så mycket showeri och jobb att man kommer tvingas julpynta i halvstädat hus, svepa i sig glöggen på stående fot och shoppa utan pengar. Själva showeriet får stå för myset, i alla fall fram till 4 december eller det kanske blir 19:e. Sen ska jag börja mysa. Vadå det blir ju 20 dagar (eller 4 men man hinner nog lite på det också) till mys och det är ju Guld!


Vår familj kommer nog få ompröva en del denna jul och hitta nya lösningar och modeller för firandet eftersom ett och annat förändrats sen sist. Det blir säkert utmärkt det också i alla fall för Tottes och min del. Vi packar bilen full med klappar och tar oss ett par mil norröver och firar. 


Vi är inte värst religiösa av oss i vår släkt så det blir sällan någon påminnelse om varifrån denna högtid kommer. Mer tomte, choklad och klappar kan man säga. Men jag måste säga att jag aldrig tidigare, inte något år i hela mitt liv (och jag börjar ju bli ganska lastgammal ;) sjungit mer om Jesus och tagit ordet halleluja i min mun än detta år. Härom kvällen stod jag till och med i en maffig stenkyrka ute i obyggden och övade. Det fina i kråksången är att man inte behöver vara så värst religiös för att gilla julsångerna. Det känns som att det går fint ändå. Hyckleri? Jo kanske det. Fast då får det vara så, för när hela jättekören klämmer i med O helga natt är det i alla fall rysvarning, religiös eller ej. Som tur är har Billy Butt gjort en bra sak i sitt liv också (möjligen finns det fler som jag inte känner till) och det är att skriva den fantastiska julsången Julen är här som vi också sjunger. Den handlar främst om glädjen med julen som vacker högtid när man ska bry sig om varandra. Tack för den Billy!


Får man önska nu? Julönska alltså! Då önskar jag mig några saker och om jag får dem av någon högre makt eller hur det går till spelar ingen roll.

1. En varm famn.....

2. Att det inte blir kallt, bara -2 under julhelgen och lite snö som täcker marken så det blir vitt och vackert.

3. Att luftvärmepumpen håller hela vintern och räcker som värmekälla. (Den får inte få konstiga tokryck och börja stinka avlopp).

4. Friskhet (den önskningen skulle nog kommit som nummer 1) för både mig och Totte, bort med hesheten alltså.

Sen skulle jag kunna önska mig en massa materiella saker men jag är rätt nöjd om ovanstående uppfylls.

Ovido - Quiz & Flashcards