frktulpan

Alla inlägg under juni 2011

Av frktulpan - 30 juni 2011 01:13

...av att titta på trams på TV. så här på nattkröken har Spin City fått mig att inse en sak. Hmfr, om man gör slut (oavsett vem som gör det av parterna eller om man rent av är överens) och ligger med varandra inom 24 timmar efter själva slutgörandet är man faktiskt tekniskt sett forfarande ihop, för då är det hela förlåt/reparerasex. Rackarns rabalder, jag tror jag är ihop med flera stycken och en av dom är jag faktiskt rätt säker på har gift sig sen dess... tänk så det kan gå  


Undrar om jag ska börja göra slut lite här och där och då alltså avstå från att ligga med dom? ....asch så trist, tror jag fortsätter dessa förhållanden ett tag till. Det sas ingenting om hur ofta man måste ha sex efter dessa 24 timmar. En sak till; jag slipper kalla mig singel någonsin mer, nice!

Av frktulpan - 29 juni 2011 00:21

Denna sorgsna ljusa juninatt

där kärlek skulle finna ro

där dimman sveper bort mitt skratt

och bara ångest lyckas gro


???? eh för dramatsikt? mayby baby ;))


Är på lite för bra humör för att få till mer snyft, får satsa på en rockigare variant denna natt. Sova blir inte helt enkelt i värmen. Jag vet hur jag blir av värme... Jag älskar värme men den gagnar inte sömnen precis   

Av frktulpan - 27 juni 2011 12:17

Efter regnig dag som avslutades med en relativt solig teaterföreställning med en något skrämmande upplevelse under fikastunden åkte jag och hämtade Totte hos hennes pappa. Hon var då rätt ok efter sitt magonda och vi pratade en stund allihop och åkte sedan hem. Då var barnet hungrigt och serverades laktosfri yoghurt och sedan små minipizzor. Efter detta intag var hon fortfarande hungrig och jag sa nej, det räcker, efter en halvtimme var hon fortfarande hungrig och jag gav mig för ytterligare två små minipizzor. Fyra stycken är ungefär som en Billys panpizza fast inte så fett så ni fattar mängden, det kan ju låta ohyggligt annars. Det vore ju bra om Totte någon gång kunde tro på sin mamma och känna efter att hon kanske är tillräckligt mätt för efter en minipizza blev det för mycket och det magonda började igen men förnyad kraft. Det blev bara värre och vid 11 ringde jag sjukvårdsupplysningen och sen begav vi oss till akuten. Suck, jag visste ju dessvärre hur det skulle bli men Totte ville själv åka, halvt hysterisk av oro och smärta.


Väl där var det måttligt kul, massor av folk i väntrummet. Ingen såg dock särskilt sjuk ut men skenet kan ju bedra. När vi suttit en timme så ramlade det in dyngförkyld bebis efter bebis och jag tänkte att nu går väl varenda liten en före och vi får sitta här till fem. Men de tog oss i turordning så till slut kom vi in till två manliga sjuksyrror som kändes kompetenta och bra. Det tog blodtryck, temp och förberedde armen med bedövning för blodprovstagning samt ställde frågor så klart. Sen ny väntan på ett rum med Totte i en säng i alla fall. Själv hängde jag som en död sitt över två stolar av stenhårt slag. Herre Gud kan ingen skänka akutmottagningen lite mjukare stolar? En undersköterska kom sen och tog ett stick i fingret, snabbsänka som visade på - ingenting så klart.


Jaha sedan kom då "the doctor" in och hade det inte stått läkare på karln hade jag definitivt trott att det var den irriterande matteläraren i klass 9A (ni vet tv-programmet). De var rätt lika faktiskt både utseendemässigt och över sin egen förträfflighet. Den här var dock sluddrigt trött, snorig och snackade svenska ok fast sluddrigt som sagt så man tvingades luta sig mot hans snoriga ansikte, huva. Han betonade noga att han var kirurg (låt mig säga att jag fan inte hade låtit honom karva i min unge i första taget så trött som han var) och att det vi var där för faktiskt inte var något han kunde operera. Nej det förstod jag också men ibland finns det ju även medicinare på akuten hade jag grym lust att tillägga men jag höll käften och insåg att jag får söka annan hjälp för Tottes magproblem. Han föreslog att vi skulle söka primärvård och utreda laktosintolleransen men att hon troligen hade gastritbesvär som skulle gå över med tiden. Jo tack den diagnosen hade jag redan själv ställt, det räcker att kolla på nätet.... När jag tänker efter så tror jag att jag skulle klara stora delar av läkarjobbet på min undersköterskeutbildning kombinerad med min pedagogiska utbildning. Kanske behöver jag lite assistans i själva opererandet...men det skulle nog gå det också, morrrr. Det är möjligt att han hade mer kompetens än det kändes men vi kunde nog varit hemma och försökt sova dessa timmar mellan elva och tre som detta besök tog. Totte somnade som klubbad när vi kom hem i alla fall. Inte orkade jag upp klockan 7 för att ringa vare sig barnkliniken eller vårdcentralen så det får bli i morgon. Hon har ingen blindtarmsinflamation i alla fall men det var jag ju säker på redan innan besöket på akuten.


Nu är vi äntligen vakna efter att ha sovit bort hela den soliga förmiddagen och Totte är lite öm i magen men annars helt ok.

Oro

Av frktulpan - 26 juni 2011 14:36

Nu är jag orolig för Totte och hennes magont. I morgon blir det till att ringa en doktor, så är det bara för nu har det här pågått för länge. Laktosintollerant har vi testat oss fram till med hjälp av skolsköterskan men jag vet inte om det bara är det. Börjar fundera över vattnet här också med tanke på att två katter dött vid 5 års ålder. Nojan är total.


Det började med att jag blev väckt klockan tio i "morse", att jag sov berodde på total sömnbrist i natt vilket fick mig att börja skriva en sångtext klockan fyra på morgonen.... nåja jag sov klockan tio i alla fall. C ringde och berättade att Totte spytt sen klockan fyra på morgonen efter att ha haft jätteont i magen, det hade gett sig då, men ändå. Vadå, vanlig magsjuka tänker ni? Jo kanske, men det är bara en och halv vecka sen hon hade en liknande natt här hemma och ingen annan har ju blivit smittad. Sen i julas har hon haft mycket ont i magen och ofta också spytt av det. Efter att ha kräkts en gång har det oftast gett sig. Nu i natt har hon dock spytt mer. Jag vet inte men orolig blir jag. Jag är inte den som går till doktorn i första taget utan jag är en sån som väntar i det längsta. Dels blir jag alltid frisk i väntrummet och dels hatar jag att sitta i väntrum och vänta. Jag ställer mina egna diagnoser istället och då brukar det bli de värst fasansfulla saker som kan drabba en människa (tro dock inte att jag går till doktorn, för då kan ju det fasansfulla bli bekräftat, det brukar gå över ändå). Det är väl en sak när det gäller mig själv men med ens barn blir det annorlunda. Jag väntar för länge med henne också, ingen kan anklaga mig för att vara den sortens mamma som har klippkort på vårdcentralen. Totte har till exempel ätit antibiotika endast en gång och då hade hon en sårinfektion och jag fick en rejäl utskällning av läkaren då jag frågade om det verkligen var nödvändigt med penicillin, så jag höll käften.


Vi har ju haft ett turbulent halvår som givetvis kan sätta sina spår men jag känner att jag inte vågar ta för givet att allt är psykiskt. Laktosfri kost har ju ändå haft effekt... Nåja en doktor som sagt, ge mig en doktor. Det retar mig också att jag tappat alla mina sådana gamla kontakter, förr hadejag kunnat lyfta luren eller frågat någon på jobbet men den tiden är sedan länge förbi.


Nu ska jag försöka koncentrera mig på teater ett par timmar för att sedan åka och hämta snuffsepuffsan som är på väg hem från Vättern. Fan vad jag nästan hoppas att vi får magsjuka allihop nu så man åtminstone kan förklara den här gången.

Av frktulpan - 25 juni 2011 11:29

midsommar! Hm låter tungt och det var det också. Framförallt på förmiddagen när jag släpade mig runt och inte hade nån lust med midsommar alls. I år var denna dag kanske extra tung men jag har inte varit så värst förtjust i midsommar de senaste åren heller. Det är helt ok när Totte är hemma för då kan man åka till ett midsommarställe och hon är nöjd och glad. Även om jag inte gillar att skutta runt till små grodorna precis så kan man ändå tycka det är kul för barnens skull och ibland är det bra uppträdanden. Hon har ändå klart roligare med sin pappa som alltid är på Vättern med en massa goda vänner och det ger mer garanterad rolighet för henne.


De senaste åren har varit lite patetiska och inte särskilt roliga även om vi haft det ok. I år blev det klart bättre på det viset. Vi var sju stycken revypolare som åt god mat och hade det ganska trevligt trots allt. Vi gick över till forngården och betalade 60 kronor i inträde efter sill/laxlunchen och jordgubbarna. FB-kulan hade sagt att jag skulle vinna på chokladhjulet men efter 40 bortslösade kronor gav jag upp. Kamrat R vann dock en timer som han snällt skänkte till mig och bästa B vann en Twistpåse som hon snällt delade med oss andra, I vann en "flodapa" ingen kunde avgöra om det var en flodhäst eller en apa.... Vi hälsade på orkestern som nog hoppades vi skulle komma tillbaka och dansa vilket vi inte gjorde på grund av ett envist småregnande och för att vi liksom glömde bort att gå iväg. Man kan således säga att vi kunde sparat de där inträdespengarna helt. Hoppas några var där och dansade i alla fall, gissar att Å sjöng som en gudinna.


Kvällen blev efter hand iskall och vi gick in och sjönk ner i soffan och snackade en massa hund. Så lagom kul för de av oss som inte har ett hundförflutet men ibland är det svårt att styra samtal. Tack och lov så körde bästa B så vi kom hem. Jag slapp alltså vakna i en soffa borta vilket faktiskt var mycket skönt. 


Har i dag tänkt njuta av lite Shakespear i vackert sommarväder. Vi får se hur det blir med det för vädret är nåt ohyggligt veligt. Ena stunden regnar det och andra stunden är det sol och sen moln. Ingen ordning alls. Att kolla på teater samtidigt som man sliter av och på sig ett regnställ lockar inte helt. Vi får se framåt kvällen. I morgon blir det i alla fall teater, Strindberg minsann, passion minsann.

Av frktulpan - 22 juni 2011 22:35

Vi går mot mörkare tider skrev nån sadistisk jäkel på fb igår. Sommarsolstånd var det minsann. Man vill inte gärna höra att det vänder redan, nu när det är som ljusast och vackrast ute. Nu, när man ska vara ung, kär och förväntansfull på livet. Inte ska man sura för att Camparin är slut då inte. Inte gnälla, det som var kvar på botten räckte till en hel kall sommardrink faktiskt, en röd och fin en. Pengarna är slut också och jag är inte så förtappad att jag använder krediten till Campari minsann. Hoppas dock det kommer lite ny kosing i morgon för jag förväntas inhandla efterrättsingredienser till midsommarfirandet.


Kan inte med bästa vilja i världen påstå att jag ser fram emot denna midsommarafton, den ska genomlidas och inte mer med det. Snälla vänner har jag som snällt lider med mig (nejdå jag hoppas de har roligt och trevligt trots min medverkan ;). Kamrat R får stå för festligheterna som vanligt i midsommartid eftersom han har krypavstånd till närbelägen forngård med firande av lämpligt slag. Förbaskat synd jag inte har någon folkdräkt för då får man nog rabatt på entrén och så ser man ju så härligt smällfet ut i en sådan också och det kunde ju passa bra.


Nope jag genomlider midsommar och ser fram emot revyfest helgen därpå istället, till den anmäler sig fler och fler och det blir nog riktigt trevligt. Totte ska fylla år lite för tidigt nästa vecka också för sedan ska hon segla med far sin. Gott att hon har en pappa med segelbåt, det har jag tänkt vartenda år. Lite lagom lyxigt för henne. Hon ska midsommarfira på Vättern också vilket känns bra för då får hon en rolig och mysig midsommar. Ha det fint på er i den ljusa sommarnatten, det där med mörkret handlar väl bara om några sekunder hit eller dit och märks inte ett skit. Puss!

Av frktulpan - 20 juni 2011 16:17

Jag behöver ju verkligen rycka upp mig, det vet ju alla vid det här laget. Så jag försöker minsann. Det här sommarlovet ska jag göra saker i den där ordningen jag tänker varenda år men som det aldrig blir. Jag ska städa klart allt första veckan, sortera alla förbaskade papper som ligger i en jättehög sen två år tillbaka. Det regnar ju lite nu och då så det passar ju bra som korvspad (undrar var det uttrycket kommer i från?). Jag har börjat med vardagsrummet, allt vintermys är borta nu. Gardinerna är utbytta mot panellängder i vitt och limegrönt. Röda och bruna filtar och kuddar har fått flytta in i garderoben och bytts ut mot vita och limegröna varianter. En grön skål får stå på bordet. Jag bryter av med ett lila lyxljus i doft av Förbjuden frukt, förföriska plommon eller nåt sådant. Gott luktar det i alla fall. Jag ska snart börja gå lös på resten av huset också. Trädgården ska också fixas klart, ogräset bort, poolen upp och studsmattan flyttas. Forden ska bort också för den är ruskigt missklädsam här utanför.


Hyresvärlden fick ett tokryck han också på förmiddagen och forslade bort allt mitt bråte. Så den nedrivna hundgården liksom kojorna som var totalt ruttna ligger nu i gamla fårhagen för uppeldning. Det gjorde att allt känns lite enklare utomhus i alla fall. Rackarns jag glömde köpa pressenning till kirskålen.... Ja ni fattar, man kan sysslesätta sig. För mig är det bra så jag inte hinner tänka så mycket helt enkelt.


Sen, sen ska jag slappa, baka cheeskake (har hittat ett kanonrecept, tror jag), bjuda trevliga personer på fika, åka runt till människor och fika och så gissar jag att jag får ägna resten av tiden åt att motionera. Om det blir sol ska jag hinna bli brun också men det borde jag klara...tror jag.

Av frktulpan - 18 juni 2011 00:50

Sommarlov! Jo då, i dag klockan 16 startade semestern även om jag tänker titta in på jobbet nån dag och städa lite men det räknas inte för jag kan göra det när jag vill. Skiten ligger kvar tills jag kommer. Tje boss hade planerat denna sista dag in i minsta detalj och jag var sjukt trött när jag kom hem och huvudvärken började komma igen. Det blev åska så det var kanske orsaken. Kvällen har ägnats åt fest hos kollegan A och det var mycket trevligt. Fast jag känner inte att feststämningen infinner sig trots att jag försöker. Jag sjunger singstar och pratar och försöker ha trevligt men det är inte helt enkelt, mina tankar är hela tiden någon annanstans och det är så tröttsamt. Jag vill må bra och tycka att saker är roligt särskilt nu när semestern börjar. Usch vad jag gnäller men jag behöver verkligen nåt positivt i livet nu. Det räcker liksom inte att bilen går igenom besiktingen, i alla fall inte så länge. Give me some fun!

Ovido - Quiz & Flashcards