frktulpan

Direktlänk till inlägg 5 mars 2013

Att förhöja stämningen

Av frktulpan - 5 mars 2013 17:50

Förra veckan kom det, ni vet det där brevet från sjukvården om att det är dags att bege sig till kommunens mödravårdcentral och skutta upp i gynstolen och ta ett cellprov. Jag fick ett brev redan i fjol men lyckades inte hitta en tid att ta mig dit. De gjorde därför ihärdigt ett nytt försök att få dit mig i år och slog till med en tisdagseftermiddagstid istället för en torsdag förmiddag. Kanske kollade de lite på vad jag har för yrke, vad vet jag, men jag träffade åtminstone en av kollegialt slag och ytterligare en fb-vän minsann. Nåja det är inte roligt detta cellprov men det går fort och man ska vara tacksam att de vill kontrollera ens hälsa.


Man får ju en och annan fråga när man väl kommit in i ett rum med barnmorskan. Dels den där om när man hade mens senast och det ägnade jag mig åt att försöka räkna ut i går, så jag i alla fall hade ett hum om saken. Dels den om preventivmedel. På den frågan svarade jag; asch, jag chansar. Hon såg lite matt ut varpå jag fortsatte att det varken var särskilt riskfyllt eller äventyrligt med tanke på hur sällsynt det chanstagandet var. Jag berättade att senast det fanns en överhängande risk för graviditet i mitt liv så åt jag en mycket populär sorts minipiller. Ena eländiga saker som gjorde att man inte hade koll på något och blödde i tid och otid. Det höll på att göra mig galen så när riskfylldheten schappat och en hormonknöl i bröstet halvt skrämt livet ur mig så fick de små pillren ligga i medicinlådan och ruttna. Jag konstaterade torrt att risken för vare sig graviditet eller sjukdomar var extremt liten i mitt fall och att jag gärna skulle öka på risken lite varpå hon började gapskratta.


Hon tackade för att hon ficksluta dagen med att skratta och det är ju det minsta man kan göra för en människa med det jobbet hon har. Man får ju tänka på vilken jävla utsikt hon ska dras med hela dagarna, stackars människa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frktulpan - 31 december 2020 17:58

För att summera 2020 letade jag rätt på en av mina gamla bloggar, Fröken Tulpan. Den har sovit i 7 år så det finns nog inga gamla läsare kvar och mest skriver jag nog detta för mig själv. 2020 ja, det var året då mycket skulle ske. det skulle bli ett...

Av frktulpan - 14 juli 2013 14:53

I går var jag med syrran och badade, på en strand, vid en liten sjö, skapligt nästgårds. Dottern var till en annan sjö med sina polare och jag var förbjuden att åka till samma. Syrran och jag hade små diskussioner om män och deras attraktionskraft. V...

Av frktulpan - 30 juni 2013 20:52

Årstid Semester Ledighet Allergi Grönska Solsken Regn Gräsklippning Ogräsrensning Plantera om pelargoner Köpa tomatplantor Vattna Ett radioprogram   Om det tänkte jag skriva några rader. I dag pratatde Kristian Gidlund om ...

Av frktulpan - 21 juni 2013 10:48


Jag vill önska alla vänner och andra där ute en fin midsommar. Vare sig det blir stekhet sol, spöregn eller åska. Förmodligen får vi göra som i reklamfilmen för sill, bära bordet fram och tillbaka.   Midsommar är speciellt och så typiskt svenskt....

Av frktulpan - 18 juni 2013 22:28

I dag har jag besökt mitt nya jobb. Jag har varit med på lite framtidsplanering. De tyckte de var förvirrade och jag bara log, oj oj, det var de inte alls. Det var rätt bra ordning och reda men alla fick säga vad de tyckte, i alla fall verkade det så...

Ovido - Quiz & Flashcards