frktulpan

Direktlänk till inlägg 11 mars 2013

Näthat

Av frktulpan - 11 mars 2013 21:32

Var kommer allt hat ifrån? Har dessa datorer och denna cybervärld gjort oss till marionetter i en sjuk värld? Framtidsversionerna i 1984 och Kallocain känns nästan lite småmysiga jämfört med verkligheten. Nåja det var väl en grov överdrift men verkligheten har sprungit om dessa framtidsskildringar. Ingen författare kunde nog ana vidden av vad som komma skulle. Ingen kunde på 40-talet ana att vi år 2013 skulle sitta med våra "datatelefoner" och ständigt vara uppkopplade mot omvärlden. Att vi skulle tala om vad vi äter, var vi befinner oss, visa upp våra dukade bord och söta barn och husdjur. Att vi skulle lägga upp små filmer på oss själva där vi fjantar oss eller uttrycker åsikter mer eller mindre av vikt. Och att en del skulle ta sig friheter att kommentera detta på de mest vedervärdiga vis. Att männsikor skulle säga till andra människor att de är fula, feta, vidriga och borde ta livet av sig. Att människor skulle må så dåligt i denna värld att de faktiskt följer den sortens uppmaningar trots att de bara är barn.


Nej det kunde inte ens Karin Boye eller George Orwell fantisera fram. De beskrev vidriga övervakade samhällen där staten var fienden. I verkligheten har vi blivit varandras fiender, kanske inte alltid med mening. Kanske för att vi tror att ingen ska ta något på allvar. Kanske vi tänker att verkligheten inte är verklig. Men så slår bomben ner och det blir jävligt verkligt, riktigt obehagligt verkligt. Det har det nu blivit i vår lilla stad och alla undrar hur det kunde bli så.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frktulpan - 31 december 2020 17:58

För att summera 2020 letade jag rätt på en av mina gamla bloggar, Fröken Tulpan. Den har sovit i 7 år så det finns nog inga gamla läsare kvar och mest skriver jag nog detta för mig själv. 2020 ja, det var året då mycket skulle ske. det skulle bli ett...

Av frktulpan - 14 juli 2013 14:53

I går var jag med syrran och badade, på en strand, vid en liten sjö, skapligt nästgårds. Dottern var till en annan sjö med sina polare och jag var förbjuden att åka till samma. Syrran och jag hade små diskussioner om män och deras attraktionskraft. V...

Av frktulpan - 30 juni 2013 20:52

Årstid Semester Ledighet Allergi Grönska Solsken Regn Gräsklippning Ogräsrensning Plantera om pelargoner Köpa tomatplantor Vattna Ett radioprogram   Om det tänkte jag skriva några rader. I dag pratatde Kristian Gidlund om ...

Av frktulpan - 21 juni 2013 10:48


Jag vill önska alla vänner och andra där ute en fin midsommar. Vare sig det blir stekhet sol, spöregn eller åska. Förmodligen får vi göra som i reklamfilmen för sill, bära bordet fram och tillbaka.   Midsommar är speciellt och så typiskt svenskt....

Av frktulpan - 18 juni 2013 22:28

I dag har jag besökt mitt nya jobb. Jag har varit med på lite framtidsplanering. De tyckte de var förvirrade och jag bara log, oj oj, det var de inte alls. Det var rätt bra ordning och reda men alla fick säga vad de tyckte, i alla fall verkade det så...

Ovido - Quiz & Flashcards